zondag 4 november 2018

Zuide Afrika deel 11, naar Kaap de Goede Hoop

Dinsdagochtend 17 oktober, ging ik voor het ontbijt nog even snel het strand op, om te zien of er nog bijzondere vogels waren. Het was nogal nevelig, waardoor het zicht aardig belemmerd werd en ik met de nodige moeite deze beide aalscholvers kon vastleggen.
Crowned Cormorant/Kuifkopduiker met Cape Cormorant/Trekduiker, Bloubergstrand Cape Town, 17-10-2017
Even later zag ik een eenzame licht getekende meeuw, wat een Hartlaub's meeuw bleek te zijn. Deze soort doet het met zo'n 13.000 paar goed aan zowel de zuidwest-, als zuidoost kust. Hij weet zijn kostje ook prima bij elkaar te scharrelen in de steden, als ook een stuk landinwaarts.
Hartlaub's Gull/Hartlaubmeeu, Bloubergstrand Cape Town, 17-10-2017
Na het ontbijt gingen we snel op pad voor een dagtocht naar het schiereiland van Kaap de Goede Hoop, met als meest zuidelijke deel het natuurreservaat van de kaap.
Muizenberg was de eerste kustplaats die wij aandeden. Het ligt aan False bay op de oostoever, aan het begin van het schiereiland. Het badplaatsje wordt opgesierd door een hele rij kleurige strandhuisjes.

Nee, het was niet bepaald lekker strandweer die dag.
Terwijl wij een beetje het strand verkenden, zag ik vanuit het oosten een vrij grote stern aan komen wieken. Het leek waarachtig wel een Reuzenstern. Mogelijk een ondersoort van de bij ons bekende Reuzenstern, die nl. niet verder overwintert dan West Afrika. De regionale populatie bestaat uit zo'n 500 broedparen, voornamelijk in Zuid Afrika, met kleine aantallen in Namibië en Botswana.
Caspian Tern/Reusesterretjie, Muizenberg 17-10-2017
In de Indische Oceaan komen kwallen voor, die een aardige afmeting hebben.
We verlaten het strand van Muizenberg en gaan op weg naar de Pinguïn kolonie bij de Boulders.
Na het passeren van Fish Hoek, lassen wij in Simon's Town met zijn prachtige historische gebouwen uit de koloniale tijd, een lunchpauze in.
Na de lunch zijn we al snel bij de Boulders, ook een SAN Park (South African National Park), waar wij wederom onze parkpas kunnen gebruiken.
Al snel zien we na een korte wandeling naar het strand, de eerste pinguïns met hun jongen tussen de duintjes en lage vegetatie liggen.
African Peguen/Brilpikkewyn, Boulders N.P. 17-10-2017
Heel even gaan mijn gedachten bij het zien van deze Pinguïn's terug naar Artis en Blijdorp, omdat deze soort feitelijk "de commissie van ontvangst" is bij het betreden van onze dierentuinen. Al snel verdwijnen die gedachten, wanner wij via een houten vlonderpad bij het strand aankomen: daar toont zich de kolonie in haar volle omvang.
De Boulders kolonie bestaat sinds 1985, toen het eerste paar Pinguïns hier succesvol broedde. De kolonie breidde zich snel uit, voor een groot deel ook door immigranten vanuit andere kolonies elders langs de kust en bestaat nu uit een paar duizend dieren.
Gevaren die deze kolonies bedreigen zijn naast olierampen op zee, ook bosbranden en predatie door zwerfhonden en Genetkatten.
De Pinguïn kolonie van de Boulders
De rui duurt ruim drie weken. Gedurende deze periode blijven de dieren aan land.
Een African Penguin is ongeveer 50 cm lang, weegt 2,1-3,7 kg en wordt gemiddeld 10-11 jaar oud.
De mannetjes zijn meestal iets groter dan de vrouwtjes en hebben grotere snavels. De meeste kolonies zijn op de eilandjes te vinden en slechts enkele op het vaste land. Ze leggen 1-2 witte eieren, doorgaans in de periode van maart tot mei in Zuid Afrika en november-december in Namibië.
Ze kunnen tot 130 meter diep duiken, maar gaan meestal niet veel verder dan 30 meter diep. De plekjes op borst en buik zijn variabel en zijn geen indicatie voor het geslacht.

Puber groepje dicht bij elkaar, om warm te blijven.
Nadat ook de Cape Wagtail zich even mooi liet zien, riep Marian mij voor twee baltsende Kelp Gull's. Dat was goed gezien, want deze flirt mondde uiteindelijk uit in een heuse paring.

Cape Wagtail/Gewone Kwikkie, de Boulders 17-10-2017

Kelp Gull's/Kelpmeeus, de Boulders 17-10-2017
Waar de meeste toeristen alleen gefocust zijn op de pinguïn kolonie, zag ik kort na dit fraaie paringsritueel, een relatief kleine zangvogel uit de bosjes te voorschijn komen. Het bleek een fraai getekende Karoo Prinia te zijn.
Karoo Prinia/Karoolangstertjie, de Boulders 17-10-2017
Bij het verlaten van de Boulders keken wij nog even naar de kraampjes met souvenirs bij de parkeerplaats. Van deze erg vriendelijke Zuid Afrikaan genaamd Donald, kocht ik een door hem zelf gemaakte Hippo van zeepsteen. Op één dag maakt hij er ongeveer vijf. Hij vroeg er een heel bescheiden bedrag voor, waarop ik hem er wat meer Rand voor gaf. Hoe moet zo'n man hier in vredesnaam van rondkomen, vraag je je dan wel af.
We moeten echter voortmaken, want we willen nog naar Kaap de Goede Hoop.
Eenmaal binnen de grenzen van het National Park van het schiereiland, genieten we van de ontluikende bloemenpracht in dit prille voorjaar.
We stoppen bij een mooi gelegen bezoekerscentrum, met uitzicht over de heuvels en de zee.

Het is er erg rustig en er is op dat moment geen personeel te zien. Via een binnenplaats kom je in een klein informatiecentrum, waar op een grote tafel allemaal geweien, schelpen, schedels etc. zijn uitgestald. Nu ik de foto weer terug zie, denk ik; dat lag daar allemaal zo open en bloot op die tafel en er was niemand te zien. Toch wel een heel aparte gewaarwording.
Eenmaal weer buiten op de binnenplaats, zie ik eerst een vrij donkere bijna zwarte Gekko.

Kort hierna krijg ik een prachtig blauw-zwarte vogel met loodgrijze kop en geel masker in beeld. Wow wat een fraaie en onbekende soort. Nadat ik de vogel wat beter had kunnen zien, ontdekte ik dat een deel van de kop onder geel stuifmeel zat. Ik zag een tweede vogel, zonder grijze kop, maar ook met wat stuifmeel op de voorzijde daarvan. Kennelijk hadden ze net gefoerageerd in de bloemen van Protea's en gingen ze nu drinken, of badderen.
Red-Winged Starling/Rooivlerkspreeu, Cape of Good Hope N.P. 17-10-2017
Red-Winged Starling, mannetje links achter, vrouwtje op voorgrond
Na het nemen van bovenstaande foto liep ik al vast naar de auto, waar Annemiek en Marijke al waren. Marian volgde een paar minuten later. Blijkt zij toch heel kort nadat ik de binnenplaats af liep, een Gors te hebben vastgelegd. Nu behoren de Gorzen wel tot één van mijn favoriete soortgroepen. In Zuid Afrika heb je kans op vijf verschillende soorten Gorzen, maar ik had er nog geen één gezien.

Komt mijn zus n.b. als beginnende vogelaar met een Kaapse Gors aanzetten en nog niet eens zo'n slechte plaat ook. Eenmaal weer in Nederland kreeg ik maanden later pas deze foto onder ogen. Marian had n.l. geen idee wat voor vogel ze had gezien en er ook die middag verder niets over gezegd. Maar goed, als "team" hadden we dus eindelijk een Gors en dan nog een nagenoeg endemische ook! Alle credits voor Marian uiteraard. Tevens dank aan Wim Kolber voor het, aan de hand van zijn specifieke gorzen-boek vast kunnen stellen, dat het hier een adulte man betreft.
Cape Bunting/Rooivlerkstreepkoppie adulte man, Cape of Good Hope N.P. 17-10-2017, foto Marian Krispijn
Kort voor Marian arriveerde, genoot ik nog even van het prachtige uitzicht en werd ik opeens aangenaam verrast door een mannetje Struisvogel, die langzaam door de vallei liep. Zijn partner volgde weldra. Daar waren ze dan onze eerste wilde Struisvogels.
Common Ostrich/Volstruis, Cape of Good Hope N.P. 17-10-2017
Vlak bij de auto zag ik een vrij groot rups-achtig insect, wat me deed denken aan een of andere harige duizendpoot.
Marian was gelukkig op tijd terug om het paartje Struisvogels nog te zien, waarna wij op weg gingen naar ons einddoel van die dag: Kaap de Goede Hoop, terwijl Dennis en Mirte kozen voor een bezoek aan Cape Point, zo hoorden wij later.
Twintig minuten later komen we dan eindelijk bij Kaap de Goede Hoop aan, waar we werden verwelkomt door een ander paar Struisvogels, dat vrij dichtbij de auto kwam.
Er verscheen ook nog een Heilige Ibis op het toneel en ik zag twee forse Duiven, die ik zo nog niet eerder had gezien op onze reis.
African Sacred Ibis/Skoorsteenveër, Cape of Good Hope N.P. 17-10-2017
Speckeld Pigeon/Kransduif, Cape of Good Hope N.P. 17-10-2017
Voor de kust lag een kolonie Pelsrobben wat uit te buiken. Het zijn, zeker voor de Pinguïns geduchte vijanden, die met name uit zijn op de vis in de magen van de Pinguïns. Ze voeden zich echter voornamelijk met vis (70%) en inktvis (20%). Hun huid is donkerbruin en hun oorschelpen zijn opvallend.
* Bron Wikipedia

Cape Fur Seals/Kaapse Pelsrob/Zuid Afrikaanse Zeebeer, Cape of good Hope 17-10-2017
Kaap de Goede Hoop, historische grond waar Jan van Riebeeck op 6 april 1652 aan land ging.
De laarsjes onder het bord zijn van.....inderdaad een Chinese dame.
De zuiderbreedte en oosterlengte coördinaten van de Kaap
Mogelijke Northern Giant Petrel, uiterst links boven de golven.
De vogel uiterst links boven het water, is m.i. vrijwel zeker een Pijlstormvogel, maar de determinatie is van zo ver weg uiteraard niet sluitend te krijgen. Gezien de forse afmeting, de vrij recht gehouden vleugels en de donkere grondkleur, zou Northern Giant Petrel kunnen, maar het blijft onzeker.
Wel zeker is deze groep Cape Gannet's, die veel lijken op "onze" Jan van Genten.
Cape Gannets/Witmalgas, Cape of Good Hope 17-10-2017
Marian filmt en Annemiek zoekt naar schelpen
Inmiddels is de middag al ver gevorderd en vertrekken we bij de Kaap noordwaarts richting Kaapstad. We kiezen weer voor de oostelijke route via Muizenberg, omdat de westelijke route meer tijd zal kosten. Bij Muizenberg vinden wij een prima, modern ingericht restaurant, waar we bij de maaltijd alle indrukken van die dag nog eens voorbij laten komen. Daarna reizen we in het donker af naar onze gastvrouw Christina en haar hotel aan het Bloubergstrand. Voor de volgende dag staat de Tafelberg op het programma en de dag daarna vliegen wij 's avonds al weer terug naar Amsterdam.

9 opmerkingen:

Wim van Yperen (kiekjesdief.nl) zei

Wat een rijkdom daar en wat mooi vereeuwigd zo! Complimenten.

Maria zei

Hoi John,
Wow, wat heb je er weer werk van gemaakt!
Die Hartlaub"s gull is een mooitje, maar die paring van de Kelp Gull's jeetje wat een moment om te zien en zo goed vast te leggen, geweldig! en Oh, oh, wat js dat Koroo Prinia een mooi vogeltje, juweeltjes van platen (vooral de eerste!) De Red-Winged Starling is prachtig. De Heilige Ibis ff tussendoor ook niet verkeerd... Die Cape Bunting, bezorgde je vast kromme tenen achteraf...jeetje wat een verhaal! En gewoon struisvogels tegenkomen in het wild, dat is het toch wel hoor...incl. foto 46 en 47, die wel heel mooi zijn. Indrukwekkend om die pinquïns daar te zien, ik moest ook aan de dierentuin denken. Heel gaaf geplaat, John!! Foto 44 is vast een rups van een mooie vlinder..Wat schitterend die laatste serie foto's van de zee Trouwens alle landschapsfoto's, chique huizen, bloemen en strandhuisjes én die souvenirverkoper maken het reisverslag weer prachtig compleet!
Ik heb weer genoten! En zoals je ondertussen van mij gewend bent, heb ik het kort gehouden! (grinnik)
Groetjes, Maria

Marian zei

Top foto's en verslag wederom. Maar zoals je nu weet had ik de gespikkelde duif al gespot bij Tokki haha.

John eos shooter zei

Geweldige serie en zoveel andere fauna als dat ik gezien heb in Tanzania.
Heerlijk blog om te bekijken met knap fotowerk. Gr. John

John van der Graaf zei

Dank Wim. Hoewel het politiek als economisch nog erg instabiel is, is het een schitterend land. Men beweert wel, dat Zuid Afrika alle landschappen ter wereld herbergt.

John van der Graaf zei

Wat ik o.a.zo leuk vind aan jou reacties Maria, is dat jij echt goed oog hebt voor met name de afbeeldingen van de vogels. Precies, ik vind die eerst foto van de Karoo Prinia ook erg mooi, met dat licht, die tekening en de kleuren.
Dank weer voor je commentaar.

John van der Graaf zei

Pff jij met die duif, ha ha. Ja ik had hem ook bij Tokkie Marian, op een dakrand half zichtbaar bij veel te fel licht. Kijk jij nog maar eens goed naar je Kaapse Gors, waarvan ik de foto wat heb bijgeschaafd. Want dat verdient hij echt... een Gors en dan van de Kaap,...die staat althans bij mij wel even meerdere treden hoger dan die Kransduif :-)

John van der Graaf zei

Dank John voor je lovende woorden. Wellicht een inspiratie voor je, om daar eens naar toe te gaan. Het volgende blog gaat vnl. over de weergaloos mooie botanische tuin van Kirstenbosch; echt een must voor natuurliefhebbers om die te bezoeken.

Ben van den Broek zei

Hallo John, herinneringen komen weer terug als ik je blog leest van Cape Point.
Indertijd ook het gebied bezocht en bijna de Pinquins geaaid! Prachtig fotografisch vastgelegd. Net als trouwens alle Blogs van jouw hand over Zuid Afrika.