dinsdag 29 september 2015

Morinelplevier in de polders onder Voorhout

Vrijdag 25 september toch maar eens naar Voorhout gereden, om te zien of de morinelplevier nog aanwezig was. De afgelopen week was hij vrijwel dagelijks gemeld op een ondergelopen bollenveld aan de Rijnsburgerweg bij polder Hoogeweg.  Op de foto's die ik had gezien op waarneming.nl, was hij meestal ver weg te zien tussen de vele goudplevieren. Dus dat beloofde wat.
Al vrij snel vond ik de groep goudplevieren en kievitten.
Op een gegeven moment, zag ik een wat kleinere plevier half schuil gaand achter goudplevieren, met een erg lichte doorlopende wenkbrauwstreep: De morinel!, het kon bijna niet anders.

De grote groep Goudplevieren en Kieviten, met de Morinelplevier achterin de groep

Opgeschrikt door een buizerd gingen ze even later massaal op de wieken, om spoedig weer in te vallen op nagenoeg dezelfde plek.
Tja, waar zou het morineltje nu weer zitten? Nee, niet te geloven, helemaal vooraan midden in de groep! Op dat moment kwamen er een man en een vrouw de paarden verzorgen, die op het aangrenzende weiland liepen. Daar gaat mijn morineltje dacht ik.  Ik vroeg hun echter, of ze heel even wilden wachten, tot ik wat foto's had gemaakt. Nou dat was geen probleem; ze hadden hier al de hele week vogelaars gezien en de groep goudplevieren keerde toch steeds weer terug.
Ik liet beiden door mijn kijker naar de morinel kijken en maakte snel een aantal opnames.








Nu kon ik ook heel duidelijk de wat diffuse witte borstband zien van het winterkleed.
Voor mij trouwens een nieuw kleed, na een groepje morinellen in de Flevopolder jaren geleden in zomerkleed.

Morinelplevier winterkleed
Na een kort bezoek aan de Elsgeester polder, waar ik twee jaar geleden, met veel andere vogelaars genoot van de kleine klapekster, begin van de middag nog even teruggekeerd naar de morinel-locatie. Ik trof daar o.a. Ronald Honders. Opnieuw vonden wij de morinel en waren daarnaast getuige van nieuwe groepjes invallende goudplevieren, die kort daarna ook weer massaal de lucht ingingen.
Echt een heel fraai gezicht bij die blauwe lucht, met het zonlicht op hun vleugels schijnend.
Al met al een  mooi dagje in de polders.


Geen opmerkingen: