donderdag 15 oktober 2015

IJsvogels en Grote Gele Kwikstaart

Na wederom een vrij zachte winter, gaat het de IJsvogels voor de wind.
IJsvogels zijn nl. helemaal niet zo goed bestand tegen strenge winters. Wanneer de meeste sloten en plasjes dichtgevroren zijn, kunnen ze soms hun favoriete visjes nog wel onder het ijs zien, maar een stootduik is dan niet aan te bevelen. De meeste zorgen dan ook, dat ze op tijd vertrokken zijn naar zuidelijker landen. De achterblijvers vind je dan bij snel stromende beekjes, waar het water nog niet bevroren is. Hun naam danken ze aan het prachtige ijsblauw in hun verenkleed.


IJsvogel spiedend naar prooi

De eerste twee foto's zijn gemaakt vanuit een vogel-observatiehut in de eerste helft van oktober. Observatiehutten zijn erg in trek bij natuurfotografen, omdat je daarin voor de vogels veel moeilijker zichtbaar bent en dus ook geen bedreiging voor ze vormt. Er zijn wel een paar gedragsregels: zachtjes en niet teveel praten, nauwelijks bewegen en zo goed mogelijk uit het zicht van de vogels blijven.
Er worden de laatste jaren ook steeds meer hutten verhuurd. De kosten kun je delen met een paar bevriende natuurliefhebbers. Veel hutten zijn echter al maanden van te voren volgeboekt.


IJsvogel met visje bij beekje
De vogel op de foto hierboven is een vrouwtje. Je kunt dat zien aan de rode ondersnavel. Bij het mannetje is die zwart.

Man IJsvogel met visje in broedbiotoop: klik op foto voor vergroting
Deze foto maakte ik op 4 juni ergens in Zuid-Holland. Hij is niet gemaakt vanuit een schuilhut:
ik stond achter een boom, precies op de juiste plek. Met veel dank aan twee locale vogelaars.

Bij de observatiehut verscheen onverwachts een Grote Gele Kwikstaart.
Het betreft een jonge vogel, wat te zien is aan de roomkleurige borst. De bovenstaartdekveren zijn groengeel en de anaalstreek is helder geel.

Grote Gele Kwikstaart ziet zijn spiegelbeeld

Juveniele Grote Gele Kwikstaart vlak voor de hut

4 opmerkingen:

Ben van den Broek zei

Hallo John, leuk dat je nu ook een Blog hebt. Ik ga je zeker volgen en heb een linkje geplaatst op mijn Blog. Een IJsvogel fotograferen is altijd een buitenkans. Dat kan je zeer zeker ook zeggen van de Grote Gele Kwikstaart die er ook heel mooi op staat. Gr. Ben

Marian zei

Mooi om te zien en leuk om te lezen. Zeer informatief (tenminste voor mij).

Marian zei

Mooi om te zien en leuk om te lezen. Zeer informatief (tenminste voor mij).

Devogelaars zei

Dag John,
Ik wist helemaal niet dat je een blog had. Pas recentelijk vertelde iemand mij in het veld erover.
Gave foto's en leuk commentaar erbij. Als je er geen bezwaar tegen hebt dan zet ik hem in mijn rubriek onder blogs. Misschien tot gauw ergens with the birds !
Gr. André Kommer www.devogelaars.blogspot.nl